Monday, May 23, 2011

Tuesday with Morrie



Tajuk : Selasa Bersama Professor Morrie
Penulis : Mitch Albon.

Sinopsis - cover belakang

Bagi kita, mungkin datuk, guru ataupun rakat sejawat adalah seseorang yang lebih tua, sabar dan bijak, yang memahami kita sebagai orang muda yang masih tercari-cari mengenai hidup, membantu kita melihat dunia sebagai tempat yang lebih indah serta memberitahu kita cara yang terbaik untuk mengharunginya.

Bagi Mitch Albom, orang itu adalah Morrie Schwartz, sang guru tua yang pernah menjadi profesornya hampir dua puluh tahun yang lampau.

Namun, kesempatan kedua bagi bertemu sang guru ini berlaku pada bulan-bulan terakhir hidup profesor tua itu. Keakraban yang segera hidup kembali di antara sang guru dan murid itu sekaligus menjadi sebuah 'kuliah' bagi menghasilkan sebuah 'tesis terakhir' tentang cara menjalani hidup.


Dalam buku ini terdapat pengajaran/kuliah diantara penulis dengan professornya tentang kehidupan, kematian dan keluarga. Saya suka apabila Prof. Morrie menyentuh tentang soal budaya. Petikan kata-kata morrie dari dalam buku tersebut :

"Beginilah saya maksudkan membentuk budaya kecil kita sendiri" kata Morrie. Bukan maksud saya kita menidakkan setiap peraturan masyarakat. Sebagai contoh saya tidak berbogel di hadapan khalayak ramai ataupun sewenang-wenangnya melanggar lampu isyarat. Perkara-perkara itu seperti itu saya boleh patuhi. Tetapi perkara-perkara besar seperti cara kita berfikir, apa penilaian kita, itu kita mesti pilih sendiri. Kita tidak boleh mengharapkan orang lain ataupun masyarakat menentukan untuk kita.

"Ambil contoh keadaan saya. Perkara-perkara yang sepatutnya mengaibkan saya sekarang, seperti tidak mampu berjalan, tidak mampu mencuci punggung sendiri, kadang-kadang hendak menangis rasanya apabila bangun pagi, sebenarnya tidak ada apa-apa yang memalukan dan mengaibkan mengenainya.

"Samalah seperti perempuan yang tidak memiliki tubuh yang kurus ataupun orang yang tidak ada banyak mempunyai banyak wang. Itu sebenarnya apa yang budaya kita mahukan kita percaya. Saya tidak percaya semuanya itu.


Buku yang dicetak oleh PTS ini dijual dengan harga RM16.90 sahaja. Harga yang sangat berbaloi dengan bermacam-macam perkara yang diboleh pelajari.

till then, toodles..biar kita miskin harta, jangan kita miskin ilmu..

No comments:

Post a Comment