Sunday, May 22, 2011

Isabella




Novel yang mengisahkan tentang kisah besar seorang gadis bernama Isabella di Cordoba, Sepanyol. Novel asal ditulis oleh Maulana Muhammad Saaed Dehlvi didalam bahasa urdu dan telah diterjemah didalam bahasa inggeris oleh oleh Rahmn Ali Al-hashimi (1974) dengan judul ISABELLA. Pada tahun 1988, ia telah diterjemahkan didalam Bahasa Malaysia oleh sasterawan negara Abdullah Hussin.




Medina Mosque, Cordoba - source goole

Novel ini merupakan kajian perbandingan diantara agama Islam dan Kristian. Ia telah diolah didalam bentuk yang sangat menarik untuk dibaca. Banyak perdebatan di antara Isabella yang merupakan anak kepada Ketua Paderi yang menguasai Ilmu Teologi dengan Umar Lahmi yang mempunyai pengetahuan yang sangat mendalam tentang Al-Quran dan Kitab Injil. Kepetahan dan pengetahuan Umar berhujah dan mengemukakan fakta-fakta tentang Islam meninggalkan banyak keraguan dan persoalan didalam diri Isabella terhadap kepercayaan kepada agamanya.

Patio in Cordoba Picture source - google

Apabila Isabella bertemu dengan kebenaran, ia meninggalkan agamanya dan Islam adalah agama barunya. Banyak cabaran yang terpaksa dilalui oleh Isabella yang terpaksa berdepan dengan tentangan dan siksaan daripada ayahnya dan masyarakat kristian di Cordoba.

After finished reading this book, my personal view this book has taught me a lot of things and I realized there are so many things that I mustto explore and understand in order for me to become a better muslim. Insyallah.

Happy reading, till then toodles :-)

No comments:

Post a Comment